saya-orang-miskin

Aku mungkin miskin pada pandangan kamu, tapi pernahkah kamu terfikir bahawa mungkin kamu lebih miskin dari aku...?

Wednesday, March 08, 2006

Miskin Segala-galanya...

Saya tak tahu apa kamu fikir tentang diri kamu. Tapi saya tahu diri saya. Saya miskin. Saya miskin dari bermacam-macam segi. Bahkan, segala segi. Kamu tidak salah kalau kata kamu tidak miskin. Dan saya juga pula tidak salah jika saya kata saya miskin. Sebab duit $$$$ bukan satu-satu unit ukuran kemiskinan saya. Dan sepatutnya juga bukan satu²nya unit ukuran kemiskinan bagi kamu.
Tapi kebiasaanya orang mengukur kemiskinan dengan duit. Bila seseorang sedar dia tak berduit, selalunya dia akan berusaha ke arah mengumpulkan seberapa banyak duit yang boleh untuk menampung kehidupannya. Untuk tampung pelajarannya, untuk berkahwin, untuk tampung makan-pakai anak-isteri, untuk beri pada orang tua, untuk bayar duit rumah, kereta, pinjaman, dan segala macam keperluan duit yg tak pernah habis. Jadi, kita sentiasa berusaha mengatasi kemungkinan miskin duit dalam hidup kita.
Tapi saya, saya tahu saya miskin lebih dari itu. Saya miskin duit, miskin harta, miskin iman, miskin amalan, miskin budi bahasa, miskin kawan, miskin hormat,.....dan macam-macam miskin lagi. Eh..mungkin kamu juga miskin seperti saya..? Atau kamu tak sedar yang kamu juga miskin macam saya...? Haaa...itu yang bahaya, sebab sebenarnya ramai yang tak sedar dia miskin - macam saya jugak pun ada. Kemudian menjelekkan kemiskinan saya. Secara tak langsung, itu menambahkan 'kekayaan' orang itu pada saya - kaya dosa.
Blog ini akan menjadi tempat saya mengupas satu persatu jenis kemiskinan orang MELAYU yang jarang nak diperkatakan tapi hakikatnya itulah yang menjadi 'penyakit keturunan' yang ada dalam diri orang Melayu, macam saya. Jadi, sama ada kamu orang Melayu kampung, bandar, Jawa ke, Bugis ke, Banjar ke....asal saja nama kamu 'si polan' bin/binti 'si polan' yang lahir, menetap dan membesar di Malaysia, maka saya kira kamu juga tergolong dalam kategori yang wajar membaca tulisan saya ini.
Saya mahu semua orang menilai tulisan saya, isi hati saya, pandangan saya. Mungkin saya tidak semestinya betul, tapi, saya juga tak semestinya salah...

0 Comments:

Post a Comment

<< Home